dinsdag 13 maart 2018

op naar het Vlaamse gilde!






Time flies! overmorgen donderdag ga ik een lezing houden voor het Vlaamse quiltersgilde  te Gent, België, in het zebra centrum. Spannend. heb prachtige lappendekens voor jullie uitgezocht, afkomstig uit Nederland ik zie er met vreugde tegemoet, vind het erg leuk te gaan. Mijn buurvrouw Margot komt mee, als praktische ondersteuning,. we zien er naar uit jullie te ontmoeten.
Het onderwerp is Nederlandse lappendekens van 1750-1950. ik breng zowel live als digitale versies mee! tot donderdag avond, An Moonen

4 opmerkingen:

  1. They are lucky to have you, your knowledge and treasures! What a treat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn van de Culturele Commissie van de Service flat Belvédère in Ede en vragen ons af of u ook lezingen geeft . Wij verzorgen namelijk eens per maand een culturele avond en er is belangtelling voor borduren en quilten en de geschiedenis hier van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste An,ik heb meer dan genoten donderdagavond. Uw boek is een prachtig naslagwerk en na je boeiende avond vind ik het nu nog leuker om het opnieuw te lezen. Het woord 'culten' wordt hier ook bij mij nog gebruikt. Maar dan in de betekenis van : vergaar nu maar al je gerief, in de zin van opruimen. Maar nu weet ik dat de quilt en schilderij indertijd mee werd verhuisd... Ik ben nl. van geboorte ook een 'Kortrijkse' en die dialectwoorden zitten nog ingebakken. Hier in Vlaanderen proberen ze de streekdialecten terug samen te stellen. Hopelijk verschijnen er hier mooie naslagwerken over. De dialecten verdwijnen doordat onze kinderen naar de grootsteden gaan studeren en in aanraking komen met andere culturen en taalgebruik en nu moeten ze verplicht het Algemeen Nederlands praten om elkaar te verstaan. Ja, er is nog veel werk aan de winkel. Zo zie je dat alles samenhangt en dat is het leuk om je bezig te houden met geschiedenis, culturen, mensen, gewoontes... Nogmaals dank om je kennis met ons te willen delen. XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hallo Sabine, ook ik heb een heerlijke avond gehad! Het doet altijd goed als je je "ei" weer eens kwijt kunt. En dan zeker bij zo'n groep als van jullie Vlaamse gilde. Het woord Kulteren, heb ik gehoord voor Doorstikken in de omgeving van Brussel. Culten voor opruimen ken ik niet. IN Nederland is het oude woord culte voor een doorgestikte deken rond 1600 volledig verdwenen. Ze werden dan gewoon gestickte deeken genoemd in de inventarissen. dank voor je reactie! x An

    BeantwoordenVerwijderen